صفحه برش چیست ؟

صفحه برش چیست ؟

صفحه برش، یک ابزار مصرفی است که در دستگاه‌های برش زاویه‌ای (فرز) برای برش انواع فولاد، آلومینیوم و سایر آلیاژهای فلزی به کار می‌رود.

انواع صفحه‌ سنگ ساب و برش

به طور کلی صفحه‌های ساینده به دو دسته صفحه برش و صفحه ساب تقسیم می‌شوند.

صفحه برش جهت شکل دادن و بریدن قطعه کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول بسته به نوع دانه‌های ساینده تشکیل دهنده و ضخامت به سه دسته تقسیم می‌شوند: صفحه برش استیل بر، صفحه برش آهن بر و صفحه برش سنگ بر.

هر یک از این نوع صفحه سنگ فرزها در سایزها و ضخامت‌های متفاوتی تولید می‌شود که بسته به نوع و اندازه قطعه کار مورد استفاده قرار می‌گیرند. سایزهای موجود در بازار ایران عبارتند از 115 میلی‌متری (مینی فرز)، 180 و 230 میلی‌متری (صفحه سنگ بزرگ). صفحه فرز الماس نیز جزو صفحات برشی قرار می‌گیرند که جهت برش سنگ‌های گرانیتی، قطعات فلزی و غیر فلزی به‌کار می‌روند.

صفحه ساب جهت سنگ زنی و سایش قطعه کار مورد استفاده قرار می‌گیرد که این صفحات نیز در سایزهای مختلفی در بزار موجود هستند و بسته به اندازه و جنس قطعه کار، نوع مناسب آن انتخاب می‌شود.

فرچه‌های سیمی، فلاپ دیسک‌ها، سنباده‌های دیسکی و سنباده‌های پارچه‌ای نیز در دسته ساینده‌ها قرار دارند که عمل سایش را در قطعات فلزی و آهن انجام می‌دهند.

سایز های استاندارد صفحه های برشی

از پرکاربردترین قطر های استاندارد صفحه های برش می توان به قطر های 115 – 125 – 150 – 180 – 210 – 230 – 250 – 300 – 350 اشاره نمود، ضخامت صفحه های برشی با توجه به متریال برشی متفاوت می باشد.

به طور کلی استاندارد دانه ها به این صورت است که هرچه شماره دانه از عدد 10 بالاتر باشد، نشانگر زبرتر شدن دانه و هرچه اعداد در مقیاس های بالاتری مانند 100، 180 و 200 باشند، نشانگر نرم تر بودن و کوچک تر بودن دانه هاست.

نحوه استفاده از صفحه برش

   صفحه برش به‌ سادگی روی یک دستگاه فرز دستی یا یک دستگاه برش ثابت نصب می‌شود. صفحه‌ها معمولاً هزاران بار در دقیقه می‌چرخند و به همین دلیل می‌توانند فرآیند برش را با سرعت بالایی انجام دهند. در استفاده از این محصولات باید توجه داشت که این صفحات اصطکاک زیادی ایجاد می‌کنند که در نهایت این عامل منجر به افزایش دما در نقطه‌ی برش می‌شود. اگر یک فرد غیر حرفه‌ای برش را انجام دهد، ممکن است باعث تاب ‌برداشتن یا بدشکل ‌شدن قطعه در هنگام برش شود. بهترین راه برای جلوگیری از این امر این است که فرایند برش را با دقت بالایی انجام دهید و هیچ عجله‌ای برای تکمیل هرچه زودتر فرآیند نداشته باشید.

توجه: بعد از بستن صفحه برشی بر روی دستگاه، حتما از درستی و محکم بودن آن اطمینان حاصل کنید. همچنین، استراحت‌های کوتاه هنگام برش می‌تواند از گرم‌ شدن سریع نقطه برش و قطعه کار جلوگیری کند.

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.